Każdy nauczyciel ma możliwość wybrania podręcznika, z którego uczniowie będą korzystali w następnym roku szkolnym. Taką decyzję trzeba jednak podjąć już na wiosnę, zatem kilka dobrych miesięcy przed rozpoczęciem pracy z podopiecznymi. Na rynku wydawniczym panuje obecnie taka różnorodność ofert, że pedagodzy z pewnością mają z czego wybierać. Wydawcy zachęcają do stawiania na ich tytuły i kuszą nauczycieli pomocami naukowymi. Takie działania to jednak czysty marketing, a uleganie im nie musi przekładać się na dobro dzieci. Dlatego wybierając podręczniki szkolne, trzeba wykazać się odpowiedzialnością. I poświęcić czas na rzetelną analizę dostępnych materiałów.

 

Książka z bogatą treścią

Dobry podręcznik poznaje się między innymi po:

  • wszechstronnym przekazywaniu informacji,
  • łączeniu praktyki z teorią,
  • wykorzystywaniu różnych metod dydaktycznych.

Nauczyciele z doświadczeniem z pewnością dodaliby do tej krótkiej listy kilka, a być może kilkanaście własnych sugestii. I dobrze, ponieważ im bardziej przemyślany wybór podręcznika, tym dzieci więcej się nauczą. Niektórzy pedagodzy podkreślają brak idealnej książki do nauki przedmiotu. Ich zdaniem chcąc zapewnić uczniom najlepszy poziom kształcenia, trzeba byłoby korzystać z kilku różnych tytułów. Zamiast jednak załamywać ręce nad niemożnością znalezienia takiej perfekcyjnej pozycji, warto poszukać najlepszej książki. A jej ewentualne braki uzupełnić własną wiedzą. O ile dzieci korzystają z jednego podręcznika, o tyle nauczycielowi nikt nie zabroni posiłkować się wiedzą z różnych źródeł. Co więcej, w tak dynamicznie zmieniającym się świecie jest to niemal obowiązek każdego odpowiedzialnego nauczyciela.

 

Treść i forma

Współczesne podręczniki szkolne to książki kolorowe, drukowane na wysokiej jakości papierze i bazujące na przykuwającej wzrok grafice. Dbałość o formę nie jest wadą. Przeciwnie, przyjemne dla oka książki chętniej się otwiera. Jednak w niektórych przypadkach wydawnictwa nadmiernie skupiają się na warstwie estetycznej, co prowadzi do przysłowiowego przerostu formy nad treścią. Zadaniem nauczyciela pozostaje natomiast wybranie takiego podręcznika, który połączy obie te sfery. Z jednej strony będzie pełen przydatnych informacji, z drugiej pozostanie ciekawy wizualnie. Spełnienie tego ostatniego warunku to w dzisiejszych czasach norma. Gorzej jest niestety z przekazywaniem pogłębionej wiedzy. Przy okazji warto zaznaczyć, że dobry podręcznik nie tylko informuje, ale też zachęca ucznia do samodzielnego myślenia, kombinowania, analizowania oraz oczywiście wyciągania wniosków. Wszystkie te umiejętności to podstawa funkcjonowania we współczesnym świecie.